Terug naar school

Half maart kondigde de minister een aantal ingrijpende maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Eén van die maatregelen was dat de scholen per direct zouden sluiten en dat grootouders hun kleinkinderen niet meer mochten ontmoeten in verband met infectiegevaar. In mei gaan de scholen weer open, want de infectieverspreiding van kind op kind is nihiel en de infectie van kind op volwassene ook. Dus mogen grootouders weer knuffelen? Ik denk het wel.  De scholen gaan weer open en kinderen mogen een paar keer per week ook weer aan contactsport doen. Dus judo, karate en voetbal is weer toegestaan. 

Protocol

De school gaat open en er is een protocol waar ik geen hout van begrijp. 

Er moeten regels komen over hoe naar binnen te gaan. Er moeten looproutes in de school komen. Er moet een 1,5 meter discipline tot de leerkracht gehandhaafd worden. Toiletten moeten dagelijks schoongemaakt worden. Wat? Gebeurde dit dan niet? Kinderen moeten na het buiten spelen, na toiletbezoek, voor het eten en tussentijds hun handen wassen. Tafels, deurklinken moeten tussentijds gedesinfecteerd worden, speelmateriaal moet dagelijks schoongemaakt worden. Er mogen geen ouders op het schoolplein, laat staan in de school. Hoest, snottert of kucht een kind , dan moet het onmiddellijk naar huis .  De groepen worden gedeeld en om de dag gaat een deel naar school.Tassen en jassen moeten in de klas blijven en over de stoel gehangen worden.

Vraagtekens

Ik heb er nogal wat vraagtekens bij. Kinderen mogen fysiek contact hebben, maar moeten verspreid in het lokaal gaan zitten. ?????

En kleuters dan? Die hou je niet de hele dag op één plaats, hoor.

Looproutes in de school. ??????? Niet rennen op de gang is al niet te handhaven, laat staan dat je je aan je route houdt.Kleuters zouden het nog wel leuk vinden om het spoor te volgen, maar voor hoelang?

Handen wassen , een paar keer per dag met zijn allen bij één enkel kraantje??????? Wie gaat de tafels tussentijds desinfecteren, de deurklinken, de knop van het koffiezetapparaat, de kopieermachine, de plantengieter en al het speelmateriaal zoals puzzels, lego, spelhoekspul, verkleedkleren, klei, potloden???????

En wat als er een kind in zijn broek plast of erger poept?????? Dan bel je de ouder en je levert het kind op het schoolplein af, ook als het net vier geworden is????????Hoest een kind dan bel je de ouder, maar wat als die weer eens niet bereikbaar is???????

De groepen worden gedeeld zodat er minder kinderen tegelijk in school zijn, maar de juf of meester  ziet elke leerling toch wel, of is hij of zij  nu vogelvrij verklaard??????

Tassen en jassen moeten mee naar binnen genomen worden zodat we onze nek breken over de spullen in de klas??????

 

Wat te doen?

En dan na twee weken wordt alles weer anders en gaan we gewoon weer hele dagen naar school. Wat is dan nu het nut van deze leefregels binnen de school? Ik denk dat ik het al weet. Ten eerste is het handig dat er weer ouders aan het werk kunnen gaan en niet voortijdig een burn-out instappen omdat dit geintje nu al zo lang duurt, ten tweede is het een proef. Een proef om te zien wat er gaat gebeuren. Met de kinderen zal het wel meevallen, die steken elkaar niet aan, zeggen de deskundigen. Maar wat doet het met de juf of meester nu zij of hij met zoveel kinderen contact gaat maken. En dat met name de kleuterjuf, want zij is degene die fysiek contact niet kan vermijden. En dan heb ik het niet over handjes geven bij de deur of knuffels uitdelen, maar een veter strikken, een knoop vast maken, een pleister plakken. 

En hoe wordt er gedacht over de oudere leerkracht. Is 60 plus opeens niet meer risicovol? Leerkrachten zijn over het algemeen zeer loyaal. Doorwerken als je eigenlijk niet lekker bent, paracetamolletje erin en hup door, want er is geen vervanging. Dit resulteerde bij mij in februari in een longontsteking. Is het gek om te zeggen dat je er heel veel moeite mee hebt, maar wel fit bent( en dat graag wil blijven)  en dat je liever het risico niet wil lopen?