Snelle fietsen

Vroeger, ja, vroeger, werd de snelheid van de fiets bepaald door degene die de trappers bediende, maar die tijd is veranderd. Je had vroeger fietsen zonder en met versnelling, daar begon de ongelijkheid eigenlijk al. Want had je wind mee, dan kon je lekker in je zware versnelling zelfs een mank brommertje nog inhalen. En moest je een lichte helling op dan kon je zonder af te stappen je doel hogerop trappend bereiken. De fietsers zonder versnelling hadden op den duur klapkuiten en dikke dijen, omdat zij alles op eigen kracht deden. Dat waren de echte fietsers!

Vals spelen

Maar toen de versnelling op de fiets werd gemonteerd begon het valse spel al. Ik wil de wielrenfiets nu even buiten beschouwing laten, want als we over vals spel gaan praten zijn we in de wielrennerij nog niet snel uitgepraat natuurlijk.

Na de drietrapsversnelling volgden al snel mogelijkheden om makkelijker harder of makkelijker lichter te fietsen vanwege modellen die met zo'n ongeveer 35 versnellingen uitgerust waren. Of  in de praktijk alle 35 mogelijkheden benut werden is nooit onderzocht,  denk ik, maar het lijkt mij in ieder geval nutteloos. Ik denk dat hooguit 5 versnellingen in Nederland meer dan genoeg is. 

Maar daar heb ik het natuurlijk helemaal mis! Het kan beter, sneller, gekker, luier, gevaarlijker.

 E-biken

Ja, je raadt vast al waar ik naartoe wil, de e-bike, oftewel de elektrische fiets. Dacht ik in de beginjaren van dit soort fietsen nog dat je 's nachts je fiets middels het stopcontact moest opladen, nu weet ik wel beter, want wanneer er weer iemand met een wezenloze snelheid me voorbij raast weet ik dat hij onder zijn bagagedrager een grote batterij heeft zitten. Ja, eronder ja, want die andere batterij zit op het zadel. Van zo'n e-bike word je niet moe, gaat je hartslag niet omhoog maar ben je wel in no time van a naar b. De e-bike werd in eerste instantie aan sportieve vijftigplussers verkocht, zodat ze sportief iedereen voorbij konden racen zonder  enig gezondheidsvoordeel natuurlijk, want na één trap van het pedaal ben je al vijftig meter opgeschoten. En al zou er hier in dit platte land  opeens een heuveltje  voordoen,  dan schiet je dat zo op zonder zelfs maar één keer naar adem te hoeven happen. Wat normaal een middagje weg op de fiets was is nu een uurtje weg op de fiets. Meer tijd voor koffie met gebak dus. Maar nu maakt de e-bike ook een opmars onder de fietsende jeugd en is het hip om op een e-bike te rijden. ???? Sorry???

Vervuilende fietsen

Ik vind het nepfietsen en bovendien is het nog slecht voor het milieu ook. Want al komt er geen enkel gifgas de lucht in wanneer je fietst, je maakt mij niet wijs dat deze batterijen biologisch afbreekbaar zijn als ze niet meer gebruikt worden.

En mocht er een slimmerik bedenken dat zijn nieuwe idee van de stekkerfiets een oplossing van de fietsbatterijberg zal zijn, kan ik zeggen, jouw idee is niet nieuw, want ik wist jaren geleden niet beter. Bovendien is het net als met de stekkerauto ook niet geheel zonder milieuzonden, want waar komt die stroom vandaan? Oh, natuurlijk van die windmolen !  Hoe ingewikkeld wil je het maken? Ga toch lekker op eigen kracht fietsen en hopelijk op windkracht als je hem mee hebt en heb je hem tegen dan moet je maar denken, nu hoef ik niet meer op de hometrainer.